11 mars 2017

Polisarbete i 20-talets Stockholm

Med spänd förväntan börjar jag läsandet av deckarförfattaren Pontus Ljunghills En osynlig. Författaren har rekommenderats varmt av Leif GW Persson, i TV-program och på bokomslaget. Är det här en ny favorit också för mig?
En åttaårig flicka, Ingrid Bengtsson, hittas mördad på Djurgården och kommissarie Stierna och hans kollegor tar sig an fallet. Långt före datorernas tid är det dörrknackning, genomgång i arkiv och register som gäller. Vi rör oss i Vasastan och på Kungsholmen i kvarter som i stort sett är oförändrade sedan 20-talet men restaurangerna och statusen har ändrats. Kommissarie Stierna är relativt nygift och förälskad i sin fru, men snart börjar uppdraget att få fast den som mördat Ingrid att ta över mer och mer av hans liv. Genom systematiskt arbete börjar skuggan av en gärningsman träda fram. Ska kommissarie Stierna lyckas gripa honom?
I floden av deckare där liken ibland staplas på varandra känns denna bok som ett välkommet avbrott. Ett brott. En polismans arbete, tankar och liv. Det är en deckare om en svunnen tid. Inga stora diskussioner om brist på resurser, reseräkningar eller traktamenten. En ny favorit också för mig? Nja, det ska vara Trenter om jag ska läsa om Stockholm förr de få gånger jag numera läser deckare.

Sammanfattade betyg på en skala 1-10: 5

Intrig: 6

Språk 4